torstai 23. lokakuuta 2014

Toinen viikko jo takana

Toinen viikko harjoittelua jo takanapäin, ja aika on mennyt tosi nopeasti.
Olen ihan tosi innoissani tästä harjoittelusta! Mun ohjaaja on onneksi todella mukava
ja oon oppinut nyt jo todella paljon. Toisaalta välillä on päiviä, jolloin joutuu kulkemaan muiden sairaanhoitajien kanssa - toiset näistä myöskin tosi hyviä ohjaajia, kun taas toiset ei anna tehdä mitään. Näitä ikäviä päiviäkin on ollut muutama jolloin on joutunut tyytymään vain potilaiden suihkutteluun ja vaippojen vaihtoon.

Onneksi hyviä päiviä on ollut enemmän ja olen päässyt tekemään jo aika paljon. Tällä viikolla olen enimmäkseen keskittynyt lääkehoitoon. Olen antanut lääkkeitä potilaille - sekä ihan tavallisina pillereinä, pulvereina ja laastareina että liuotettuina nml:n kautta. Pääsin myös antamaan iv:sti antibiootteja sekä s.c. pistoksina joitakin lääkkeitä. Jaoin myös potilaiden lääkkeitä, joka tuntuu vielä erittäin hitaalta ja työläältä, kun ei oikeastaan yhtään vielä tunne ko. lääkkeitä (älkää pelätkö, kyllä ne oikeat sairaanhoitajat tarkistaa kaiken mitä me opiskelijat teemme, varsinkin kun on kyse lääkkeistä!) 





Pääsin tällä viikolla myös tutustumaan sairaalan röntgeniin ja oli kyllä aivan mahtavaa! Rtg-hoitajat olivat todella mukavia ja ohjasivat ja kertoivat paljon. Pääsin seuraamaan ihan tavallisia rtg-kuvauksia, oli muutamia erittäin pahoja murtumia ja muutamia pienempiä vikoja, joita kuvailtiin, lisäksi pääsin seuraamaan mammografiaa. Valitettavasti en lääkärin diagnoosia näistä saanut kuulla, mutta tosi mielenkiintoista päästä kuitenkin kuvauksiakin katsomaan ja kyllähän ne hoitajat kertoilivat ja opettivat mulle paljon. 






Kaikkein mielenkiintoisinta oli kyllä kun pääsin seuraamaan aivan pienen vauvan aivojen ultrakuvausta. Itse toimenpide oli erittäin mielenkiintoinen, lisäksi lääkäri oli niin mukava, että selitti mulle koko ajan mitä on tekemässä ja mitä siellä monitorissa näkyy ja kun kyseessä on vielä pieni suloinen vauva niin olinhan mä tietysti aivan myyty! Onneksi vauvalla oli kaikki hyvin ♡ Innolla taas odotan mitä seuraava viikko tuo tullessaan.


2 kommenttia:

  1. Joo, kyllä niitä ohjaajia löytyy moneen junaan vaikka itse olisi kuinka aktiivisesti halukas tekemään. Muutakin kuin ihan perushoitoa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä.. muutenkin tullut vastaan muutamia erittäin tylyjä ohjaajia. Paljon parempi olisi jos vain suoraan sanoisivat etteivät ehdi/halua ohjata opiskelijaa ja antaisivat homman jollekulle toiselle. Näin pelastuisi sitten kaikkien päivä - opiskelija saisi kunnon ohjausta ja hoitaja saisi työrauhan..

      Onneksi on enemmän kuitenkin tullut vastaan näitä ihania sh:a, jotka jaksavat ohjata ja opettaa. Hauska myöskin huomata miten erilailla sh:t työnsä tekevät. Kun ensin yksi hoitaja ohjaa tekemään työn yhdellä tavalla, seuraavana päivänä toinen hoitaja korjaa, että noin ei saa missään nimessä tehdä! :D myöskin hoitajien luottamus opiskelijan osaamiseen vaihtelee hyvin paljon. Eräs sh on antanut minun ihan rauhassa jakaa lääkkeet ja laimentaa i.v. antibiootit yksin (sen jälkeen kun on kerran nähnyt, että osaan tämän tehdä), ei toinen sh anna minun viedä edes p.o. lääkkeitä yksin potilaalle.. tämäkin tosin on ymmärrettävää, onhan minun tekemiseni hänen vastuullaan.. turhauttavaa se silti välillä on.

      Poista